Cikkek tagek alapján:
Vár

December közepén nyitották meg a budavári Hunyadi Udvarban, közvetlenül a Főőrség szomszédságában a megújult és funkciójában is kibővült látogatóközpontot, amely a Budavári Palota eddigi látványos rekonstrukcióját és a további renovációs terveket mutatja be a nagyközönség számára. A többfunkciós épület egyszerre kiállítótér, információs központ, jegypénztár és ajándékbolt, illetve a Budai Várséták kiindulópontja is egyben.

Különösebb elfogultság nélkül is nyugodtan megállapíthatjuk, hogy Budapest a világ egyik legszebb városa. Ezúttal azonban egy nagyon izgalmas kutatás is arra jutott, hogy hazánk fővárosa világszinten is ott van a TOP 10-ben. Mutatjuk, hogy mi alapján, és hányadik helyen végzett Budapest olyan városokat is megelőzve, mint például Milánó, Párizs vagy éppen Firenze.

Légies és masszív! – talán ez a hozzászólás jellemzi legjobban azt a fotót, amelyet közel kétszázan kedveltek Magyarország legaktívabb, repülőfotózással foglalkozó Facebook-csoportjában. Ez a vizuális tartalom azért került a Nagyonvár felületére, mert a légiességet megjelenítő repülő mellett a masszívumot a Budavári Palota egy kis „szelete” képviseli a fényképen.

Az egykor a Várkerületben élő és alkotó Gyurkovics Tibor (1931–2008) Kossuth- és József Attila-díjas magyar költő, író, nem mellesleg Budavár díszpolgára éppen ezen a napon született és mintegy másfél évtizede hagyta itt a földi világot. Rá emlékezünk.

A több mint hétmillió főt számláló sztálini Vörös Hadsereg 1944. végére nem csak a Szovjetunió területeit foglalta vissza, de megindult a vele hadban álló német szövetséges államok területeinek meghódítására, így többek között Magyarországra is. Ennek hatására 1944. decemberében megkezdődött az állami vagyon nyugatra szállítása, s mire a szovjet csapatok elérték a fővárost, hazánk nemzeti kincsei már egy felső-ausztriai falu kolostorának kriptájában lapultak.

Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. de az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó, Margit és Gellért névre keresztelt két kocsi ma is meghatározza Budapest látképét.