
Gondoljunk ma a “budai srácokra” is!
A Kommunizmus Áldozatainak Emléknapja Magyarországon - mióta 2000. június 16-án megszavazta az Országgyűlés - minden év február 25-én van. Ezen a napon emlékezünk azon nem kevesekre, akik a kommunista elnyomás alatt számos borzalmat éltek át. Mint például a pesti és a budai srácok, vagy éppen az 1956-os forradalom és szabadságharc ikonikus alakja, Mansfeld Péter, akinek a szobra a Szabó Ilonka utcára ereszkedő lépcső alsó támfalában található.
A legszebb és legkülönlegesebb '56-hoz kapcsolódó I. kerületi emlékmű, a Hunyadi-szobortól lefelé, a Szabó Ilonka utcára ereszkedő lépcső alsó támfalában található Mansfeld-szobor. Mansfeld Péternek (1941. március 10. - 1959. március 21.) az 1956-os forradalmat és szabadságharcot követő megtorlások legfiatalabb áldozatának állít emléket, akit a megtorlásokért felelős népbíróság Mátsik György ügyész indítványára halálra ítélte.
Mansfeld Pétert röviddel tizennyolcadik születésnapja után, 1959. március 21-én, jelképes módon a Tanácsköztársaság negyvenéves évfordulóján végezték ki. Reggel 9 óra 22 perckor a Gyűjtőfogház melletti épületben akasztották fel, Dr. Fáber Viktor bírósági vizsgálóorvos, igazságügyi orvosszakértő 9 óra 35 perckor állapította meg, hogy: a szíve megszűnt dobogni. Felmerülő orvosi költség, 100 Ft. Nem véletlen, hogy a Melocco Miklós által készített Hullócsillag című szobor avatására 2007. március 21-én került sor.

A forradalmi eseményekkel kapcsolatban talán sűrűbben kerülnek szóba a “pesti srácok”, de milyenek voltak a “budai srácok”?
Eörsi László az elmúlt évtizedekben megjelent tanulmánykötet-sorozata 1956 történéseinek főbb helyszínei szerint mutatja be a forradalmi eseményeket. A „budai srácok” 1956 című kötetben a Duna fővárosi részének jobb partján zajló események kerülnek górcső alá, utcáról, utcára bemutatva a küzdelmeket, miközben a szerző a szereplők életrajzait, valamint a megtorlás éveinek peradatait is közzé teszi.
A kötetben bemutatott hat budai kerület 1956-os története egymástól sokban eltér, hiszen a budai felkelőcsoportok, nemzetőrségek egymástól szinte teljesen függetlenül működtek. A szerző szerint azonban mégiscsak összekötötte ezeket a felkelőcsoportokat egyfajta budai tudat, jóllehet Budán nem volt olyan erősségű fegyveres ellenállás a szovjet csapatokkal szemben, mint Pesten. Ezt az áldozatok aránya is alátámasztja, hiszen Pesten 15-szöröse volt az elesettek száma. Ennek oka többek között az is volt, hogy a munkásság jelenléte kisebb volt a pesti oldaléhoz mérten, és a felkelőcsoportok főleg munkások, ipari tanulók köréből álltak, valamint a budai oldalon olyan magas lakóházakkal beépített, jól védhető városnegyedek sem jöttek létre. A Corvin közzel - ahogy azt Eörsi tanulmánykötetében olvashatjuk - a Széna tér vagy a Körtér sem vethető össze.
A budai ellenállás legjelentősebb körzete a Széna téri volt, itt volt az ország második legnépesebb felkelőcsoportja. A kezdetben 100 fős csoport irányítását a legendás Szabó János gépkocsivezető október 26-27-én vette át
- írja Eörsi
A forradalom leverése után a Széna téri felkelők közül többen elhagyták az országot, de tizennégy résztvevőt kivégeztek, mások börtönbüntetést kaptak. Október végén Budafokon is megalakult a helyi nemzeti bizottság és több budai kerületben is alakultak nemzetőrségi csoportok. Napokig tartó ellenállás a Budai Várban, az óbudai Schmidt-kastélyban, a Kamaraerdőnél, a Balatoni útnál alakult ki, egy-egy napig tartó fegyveres konfliktus a Déli pályaudvarnál és a Móricz Zsigmond körtérnél voltak.
A kötet részletesen bemutatja Budavár forradalmi szerepvállalását, a Budafoki Forradalmi Katonai Bizottmány története megalakulásától kezdődően a csoport szétoszlásáig, a Pesthidegkúti felkelők, valamint az Alkotás utcai és a Szabadság-hegyi, budafoki és nagytétényi nemzetőrség tevékenysége, továbbá a fegyveres ellenállás a Schmidt-kastélyban és a XI. kerületben. A minden részletre kitérő, a felkelők és nemzetőrök 150 életrajzát tartalmazó könyv kádárista büntetőeljárások periratain, valamint kihallgatási, tanúkihallgatási jegyzőkönyvek és önvallomások feldolgozásán alapszik.
Ma van a Kommunizmus Áldozatainak Emléknapja Magyarországon. Gondoljunk a Budai Vár hőseire is és mindazokra, akik a hosszú időn át hazánkat károsító embertelen rendszer miatt szenvedtek, vagy vesztették életüket.

A reformkori törekvések elbukását, ha úgy tetszik totális politikai csődjét mi sem jelzi jobban történelmi kilométerkőként, mint az 1848. március 15-i pesti forradalom kitörése. A reformjavaslatokat az asztalról lesöprő bécsi udvar nem érzékelte a valóságot, s hogy mekkora feszültség forr a magyar keblekben. Így, amikor a hatalom végletekig feszítette a húrt, a magyar nemzeti újjászületés szabadságvágya úgy fakadt ki és sepert végig az országon, mint ahogyan a természeti csapások szokták az útjukba álló dolgokat ledönteni: feltartóztathatatlanul. Ezt megelőzően és után azonban rengetegen raboskodtak a császári önkény miatt börtönökben. Cikkünkben azokat a hírességeket mutatjuk be, akik a Táncsics-börtönként elhíresült budavári „tömlöcben” ültek forradalmi nézeteik miatt. Ezért is a Petőfit megidéző parafrázis a címben: Kik érted ültek (!), szent világszabadság!

Szinte mindenki tudja, hogy a budai Vérmező, amely a Krisztinavárosban terül el a később magyar jakobinusoknak csúfolt Martinovics-mozgalomban résztvevők vesztőhelyeként kapta nevét. A császári titkosrendőrség által lefülelt Martinovics Ignácot és négy társát 1795. május 20-án fejezték le a budai Vérmezőn, illetve közel két hétre rá, június másodikán Őz Pált, valamint Szolártsik Sándort is ugyanitt és ugyanekkor fejezte le a hóhér. De mi volt a Vérmező a kivégzés előtt?

A 125 évvel ezelőtt született Márai Sándor (1900-1989) több mint másfél évtizeden át itt lakott a Mikó utca-Logodi utca sarokházban feleségével, Lolával (1899-1986). Szeptemberben neki is az a vers jutott eszébe, mint a magyarok többségének. Igen, Petőfi Sándor Szeptember végén című verse, ami már kisiskolásként szívünkbe hatol, s ott marad egész életünkben, az utolsó szeptemberig.