
Buda „láthatatlan” patakja egykor pusztító árvizet is okozott– fotókkal!
Budának van egy (részben) láthatatlan patakja, amelynek sokan talán a létezéséről sem tudnak. Nem így volt ez a 19. század második felében, amikor az Ördög-árok még fedetlenül folyt el a Vár nyugati lábánál, keresztül az akkor még beépített Tabánon, a Rácvároson. Cikkünkben friss fotókkal és archív képekkel illusztrálva mutatjuk be a Nagykovácsi-medencében eredő, majd a Dunához a Döbrentei térnél becsatlakozó 20 kilométeres patakot.
Ha azt halljuk, hogy Budapest és árvíz, akkor természetes módon egyből a Dunára gondolunk. Pedig a városnak, azon belül is Budának van egy olyan, ma már részben láthatlan patakja, amelyik közel 150 évvel ezelőtt komoly pusztítást végzett. Egy nyári zivatar nyomán kialakult árvízről így ír a PestBuda:
Az 1875. július 26-i viharban lezúduló áradat a Svábhegyen letarolta a szőlőket, majd a Horváth-kert, később a Vérmező környékét öntötte el, végül a Rácváros irányába tört tovább, miközben az útjába álló házakat elpusztította.

Az ár az Ördög-árok vonalán rohant lefelé, ahol viszont sok ház állt már a beboltozott Ördög-árok felett, ezek alól egyszerűen eltűnt a talaj és a házak, a lakókkal együtt bezuhantak az alant folyó vízbe. Az áradat miatt a fogaskerekű sem járt néhány hétig.
A Magyarország és a Nagyvilág című lap 1875. július 4-i száma így számolt be a természeti katasztrófáról: „A budai hegyekről a második vihar a jégesővel párosult felhőszakadás után megindult az árvíz és borzasztó rohamosan, ragadón törtetett le; alig egy negyed óra múlva megdagadt az ördögárok, az utczákon patakként folyt a viz, mely perczről perezre ijesztő mérvben emelkedett. A Ráczfürdő körül levő házak lakói jajkiáltások közt széledtek el s kerestek menedéket; épületek, melyek az egyik perczben még biztosan látszottak állani, már a másik perczben ingadoztak s rombolva dőltek össze. A viz behatott a házakba és kihozott magával asztalt, ágyat, zongorát, szekrényét; a tengerré növekedő habokon egész kolóniák látszottak. Az ördögárok bolthajtása leomlott, az átjáró hidacskák eltűntek. A nyári lakokból berándulókat és a Svábhegyre, zugligetbe kirándulókat, kiket útközben kapott a vészes idő, részint elsodorta, részint halálra ijesztette. A svábhegyi fogaskerekű pálya sínéit megrongálta, lesodorta az ádász vész; az indóház, mely elég szilárdan van épülve, ingott, mint valami kártyaház.”

De mi is az Ördög-árok, hol ered, és mióta, mekkora szakaszán van befedve? A válaszhoz a Turista Magazin vonatkozó cikkét hívtuk segítségül.
Az Ördög-árok a Nagykovácsi-medencében ered, majd Nagykovácsi, Remeteszőlős, Budapest II. és I. kerületének érintésével, húsz kilométert tesz meg a Dunáig. Az időszakos patak medrében ma már csak ritkán, nagy esőzések után van víz.

A patakot korábban számos névvel illették. Hívták például Szent Pál-árkának, utalva arra, hogy a forrás közelében állt a pálosok központjának számító budaszentlőrinci kolostor. A partján dolgozó tímárokról Tímár-pataknak, az eredés helyéről, Nagykovácsiról pedig egy időben Kovácsi-pataknak nevezték.
A ma használatos Ördög-árok név a középkorra vezethető vissza, amikor a szeszélyes vízjárású vízfolyások gyakran kaptak ördögi nevet.
Nagykovácsi és Remeteszőlős után a Remete-hegy és a Hosszú-erdő-hegy között az Ördögárok a látványos Remete-szurdokon keresztül folytatja útját. A másfél kilométer hosszú szurdokot határoló sziklafalak néhol a 80-130 méteres magasságot is elérik. A szurdok speciális mikroklímája számos védett fajnak ad otthont.
Máriaremetétől kezdve a torkolatig az Ördögárok már jellemzően „urbanizált” mederben folyik, vagyis hol bemohásodott kövekkel (ez a szebbik eset), hol betonlapokkal „kibélelt” árokban folyik. Nem volt ez mindig így. Hajdanában például a kiterjedt ártere volt a pataknak a mai Városmajor területén, mely sokáig kaszáló volt, majd közpark lett.


Az Ördögárok az évszázadok során leginkább a Tabánban hagyott mély nyomot. Budapestnek ez a városrésze egykor teljesen másképp nézett ki, mint ma, a girbegurba utcáknak, a kicsiny házikóknak ma már nyoma sincs. A terület mai elnevezése a török időkből származik, és a Debágháné szóból ered, ami Tímár-telepet jelent. A bőrkikészítés vízhez kötött munka, így a patak közelsége sok tímárt vonzott ide akkoriban.

Az Ördög-árok vize a 19. században már rettenetesen büdös és koszos volt, és a fertőzések terjedésében is szerepe volt, mivel tulajdonképpen szennyvíz-elvezetőként funkcionált.
Időnkénti áradásai sem könnyítették meg az életet, ezért 1872-ben elkezdték a patakmeder befedését. A fentiekben már idézett 1875-ös áradás után hamarosan újra megindult a patak befedése, 1878-ban a Városmajortól a Dunáig fedték be.
Mint az alábbi képen is látszik, a Döbrentei téren még látható a befedés előtt itt átívelő hidak egyikének darabja.

A csepeli szennyvíztisztító üzembe helyezése előtt a budapesti háztartásokból naponta összesen 600 ezer köbméter szennyvíz került a folyóba, ebből 50 ezer köbméter az Ördög-árok kifolyásánál érkezett. 2010-től aztán a csepeli szennyvíztisztító megépülésével az Ördög-árok már nem a Dunába, hanem a budai főgyűjtő csatornába fut bele, az Erzsébet-híd melletti nyílás pedig csapadékos időben túlfolyóként működik.



"Nagy volt a nyüzsgés tegnap a Hiltonban rendezett fogadáson... A díszvendég persze a világsztár volt: Tony Curtis, aki ezúttal Michelle-t egészen fiatal és kimondottan gyönyörű barátnőjét, meg hat gyermekének egyikét, a színésznő Kellyt is magával hozta." - írták 1988. júniusában az Esti Hírlap hasábjain, a hollywoodi színészlegenda hazalátogatásának alkalmával, aki őszintén vallotta magáénak ősei magyar-zsidó gyökereit. Ekkor mesélte el, hogy a magyar nyelvet gyermekkorában valami varázslatnak, mély titkok hordozójának hitte, amit csak az ő szorosabb környezete, szülei és testvérei ismertek. A 100 éve született színészlegendára emlékezünk.

Ady budai dorbézolásai alatt a krisztinavárosi Philadelphiába vagy az Alkotás úti Délivasút Kávéházba járt. Előbbibe barátja, Szabó Dezső invitálására jött, s a költő meg is szerette a Horváth-kert melletti kávéházat. De más is kötötte ide, az I. kerülethez az egyik legnagyobb magyar költőt. Nézzék csak!

Jellegzetesen dekoratív, sokszor rikító színekkel festett, poentírozó technikával készült képei szinte messziről felismerhetőek. Szecesszióba hajló impresszionista stílusa leginkább posztimpresszionistának lehet nevezni. Egyedi, különleges pontozásos technikáját nevezzük kukoricás stílusnak. A rendkívül termékeny festőművész alkotásainak számos darabja itt, a Budavári Palotában működő MNG-ben található.