„A legjobbak köztársasága” – a Budavári Történelmi Kaszinó legutóbbi előadásán jártunk

Ezúttal Lánczi András, Széchenyi-díjas magyar konzervatív filozófus, politológus, a Corvinus Egyetem volt rektora tartott lebilincselő előadást a politikai filozófia tematikáján belül az államformák, illetve a kormányformák kérdésköréről hétfőn a Budavári Palotanegyedben található Szent István Kávéházban megrendezett kulturális eseménysorozat legutóbbi állomásán.

Az előadás egészen az ókori filozófusoktól indult, hiszen noha több ezer év eltelt, de Arisztotelészt (Kr.e. 384-322) nem igazán haladta meg senki ebben a kérdésben, ma sem tudunk sokkal érvényesebb válaszokat adni morális, történeti szempontbólé az általa megválaszoltaknál. Az előadás címe maga az arisztokratikus köztársaságra utal, amelyet Arisztotelész a legjobb kormányformának tekintett.

__wf_reserved_inherit
Lánczi András (Fotó: NagyonVár)

A filozófusok a közösségek számára a bakafánt, bomlasztó, bosszantó ember ideáltípusai, akik olyan kérdésekről elmélkednek, aminek „az égvilágon semmi értelme nincs”. Például, hogy milyen a legjobb állam? Kik irányítsák? Melyik a legjobb politikai közösség és mi jellemzi azt?

__wf_reserved_inherit
Az előadó és a kérdező, Dr. Szatmári Péter (Fotó: NagyonVár)

Egyébként Arisztotelész három helyes államformát nevezett meg a Politikában: a királyságot (basileia), az arisztokratikus köztársaságot, illetve a politeiát, vagyis a cenzusra alapított köztársaságot, amelyben a tömeg, a sokaság gyakorolja a közjó érdekében a legfőbb hatalmat. Ezek torzulásai, elfajulásai pedig a tyranneia, az oligarchia, illetve a demokrácia. Ez utóbbit Arisztotelész a politeia elfajulásának tekinti, amelyben a sokaság, a tömeg a saját magánelőnyére gyakorolja a legfőbb hatalmat.

A kérdés az Arisztotelész óta élt és alkotott egykori történetírók, filozófusok, politikai gondolkodók műveiben az ókori Hellász nagy bölcseihez hasonlóan, leegyszerűsítve vetődött fel: Spárta vagy Athén?

__wf_reserved_inherit
Történelmi Kaszinó (Fotó: NagyonVár)

Ennek a két modellnek a filozófiai és politikai vetélkedése határozza meg azóta is az okcidentális területeken élő emberek életét. A keleti despotikus, expanzióval létrejövő birodalmakat Arisztotelész és a politikai gondolkodók sosem tekintették valódi államnak. Lánczi András felidézte az egykoron Plutarkhosz (46-125) és Xenophon (Kr.e. 430-354), illetve Kritiasz (Kr. e. 460-403) által megrajzolt legendás spártai arkhon és államférfi, Lükurgosz törvényeit, a Rhétrát, pontosabban a rhétrákat. A politikai gondolkodó részletezte a Raguzai Köztársaság történelmi állam az ókori mintához kísértetiesen hasonlító működési modelljét. Raguza (ma Dubrovnik) a mai Horvátország déli részén, az Adriai-tenger keleti partján található és az említett dalmát városállam 1358-tól 1808-ig állt fent. Felépítésében és működésében feltehetően itáliai mintát követett, de praktikumában meghaladta azt. Lánczi András előadásában részletesebben is bemutatta Raguza városállamának több évszázadon, gyakorlatilag félévezreden keresztül fennálló világát.

__wf_reserved_inherit
Kötetlen beszélgetések (Fotó: NagyonVár)

Az előadás után pedig a Budavári Történelmi Kaszinó hagyományainak megfelelően a Szent István Kávéház bőséges és nagyvonalú vendéglátása, a rendezvény úgynevezett kaszinó része következett, amely mindig a rendezvény koccintással, falatozással és kötetlen beszélgetésekkel történő folytatását jelenti.

__wf_reserved_inherit
Kedélyes disputa (Fotó: NagyonVár)

Kapcsolódó cikkeink