
Ezen a napon született a bor filozófiájának írója, Hamvas Béla
1897-ben éppen ezen a napon született Hamvas Béla, filozófus, esztéta, esszéista, Kossuth-díjas író.
Hamvas Béla Eperjesen született, de a család már a következő évben Pozsonyba költözött. Az evangélikus lelkész és tanár családfő 1919-ben megtagadta a szlovák hűségesküt, ezért a család menekülni kényszerült az anyaországba. Hamvas az ELTE jogelődjének számító Pázmány Péter Tudományegyetem bölcsészkarának magyar-német szakos hallgatója lett, illetve a Zenei Konzervatórium zeneelméleti előadásait látogatta, de áthallgatott az orvostudományi karra is. Már ekkoriban sokat írt, először a Tavasz című folyóiratban majd a Budapesti Hírlapban és a Szózat című kiadványban, később a Nyugatban és a Válaszban jelentek meg írásai. 1927-ben a Fővárosi Könyvtárban helyezkedett el könyvtárosként. 1936-ban ismerte meg a művészettörténész Kemény Katalint, akit a következő évben feleségül is vett. Az ostrom alatt lakásuk bombatalálatot kapott és elpusztult, Hamvas Béla könyvtára, kézirataival együtt porig égett. A háború után a kommunista kultúrpolitika, valamint a marxista filozófus, Lukács György bírálatai miatt állásából menesztették. Ezután földművesként, raktárosként, illetve segédmunkásként dolgozott, végül fizikai munkásként nyugdíjazták 1964-ben. Életének utolsó éveit Budapesten töltötte egészen 1968. november 7-én bekövetkezett haláláig. Életében a mellőzés és az elhallgatás, jutott osztályrészül, de a rendszerváltás után rehabilitálták, így 1990-ben posztumusz Kossuth-, 1996-ban Magyar Örökség, 2001-ben Magyar Művészetért díjat kapott.

A bor filozófiáját (1947) egyesek szerint Hamvas Béla 1945 nyarán, egy balatonberényi vakáció alatt írta, míg mások szerint Hamvas legkedveltebb, s talán legismertebb művének kéziratos jegyzetei 1946 szeptemberében, Kaposváron születtek. De mindegy is, hiszen a lényeg, hogy olvashatjuk. Az alábbi részlet például fantasztikusan vezeti föl a Budai Borszalon soron következő, április 4-i Vibe & Wine rendezvényét, ahol ezúttal három hölgy – nevezetesen Koch Pálma borász, Evans Victoria sommelier és Nádasi Eszter borszakíró - egy „Ladies first” névre keresztelt tematikus programon mutatják be a budavári Pasha Caféban a borkedvelő vendégek számára, hogy mint sikeres nők, hogyan kötődnek ezer szállal a borhoz, borokhoz munkájuk révén.
A berényi kertek között történt, a pince mellett, a nagy diófa alatt ültem a kőpadon, és kiláttam a tóra. Szemben a Badacsony, a Gulács, a révfülöpi dombok és Szigliget. Forró délutánvolt. Egész délelőtt fürödtem, aztán ebédeltem, és kis pihenés után kijöttem ide olvasni. De a könyv mellettem feküdt érintetlen, és csak bámultam a nyarat. A tőkéken a szőlő már érlelődött. Ez rizling. Az ott szilváni. Amaz otelló. Burgundi, mézes fehér, portói, milyen különös, gondoltam akkor, hogy ez a sok inkognitó jelenés, ez mind Egy, de értéke éppen abban van, hogy mindegyik csak utánozhatatlanul önmaga, és semmi más. A szőlők és a borok olyanok, mint a drágakövek. Az egyetlen Egy jelenései. De mindegyik az Egynek más és más spirituális esszenciája. Elkezdtem összehasonlítani a smaragdot, a rubint, a topázt, az ametisztet, a karneolt, a gyémántot a neki megfelelő borral. Nem tagadom, hogy ebben a tevékenységemben rendkívüli segítségemre volt a nő. Mint mindig és mindenben, amikor a spirituális esszenciák határtalan változatosságáról tűnődtem. A drágakövek sem egyebek, mint asszonyok és leányok, inkognitó jelenések, szépségüknek csak ezt az egyetlenegy tulajdonságát, a ragyogó bűvöletet tartották meg. Ez a varázslatuk. De a varázslatot nem szabad szemfényvesztés értelmében venni, hanem mint természetes mágiát. Ez bennük a valóságos lény. Ez az esszencia.

A magyar képzőművészet, a századfordulós magyar festészet egyik legjelentősebb alakjának, Szinyei Merse Pálnak a 180. születésnapját ünnepeljük.

Ilyenkor július elsején, a nyár kellős közepén újra a tenger finoman ölelő hűsítő hullámaiba vagy a balatoni strandok zsibongó moraja felé vágyakozunk, s ha a vágyunk valóra válik, mindennél jobban érezzük, hogy az élet minden nehézség ellenére mégiscsak szép. Ezt üzeni Kosztolányi Dezső Jó az élet című verse is, amit 1913. júliusában írt.

Ma, ezen a fáradt június végi napon, a nyár közepe felé közeledve három képpár által mutatjuk be kedves olvasóinknak az emberi élet mulandóságát és az ember által teremtett értékek, alkotások mozdulatlanságát. Mert míg az emberi élet törékeny, történelmi távlatokból illékonynak, egy pillanatnak tekinthető hamis tündöklés, addig az ugyanazon ember által megvalósított alkotás, értékteremtés - legyenek azok épületek, szobrok, festmények, versek, regények vagy tárcák - az örökkévalóságnak készülnek.