„Nem falragaszok, hanem igazi remekművek” – az év legjobb kiállításán jártunk az MNG-ben

Túlzás nélkül állítjuk, hogy a Magyar Nemzeti Galéria legújabb időszaki kiállítása feltehetően az egész 2025. év legnagyszerűbb magyar képzőművészeti kiállítása lesz. A századforduló Magyarországa hazánk egyik legsikeresebb korszaka volt, a Monarchia „második fővárosaként”, a Bécshez rohamléptekkel felfejlődő, s az egyhangú osztrák városnál jóval izgalmasabb, sokszínűbb Budapest - egy kis túlzással élve - hasonlóan eleven, nyüzsgő, s élettel telt világvárossá lett, mint Berlin, Párizs vagy éppen New York. Nos, e büszke korszak kicsúcsosodása volt a képzőművészetekben a magyar népi kultúrát még gyökereiben őrző, de már az európai kulturális vérkeringésbe bekapcsolódó és onnan merítő magyar szecesszió. A plakátokon, tárgyakon bemutatott kiállítás bennünket lenyűgözött.

A magyar nemzet ritkán volt olyan helyzetben, amikor a politikum döntései alapjaiban határozták meg az európai politikai viszonyokat. A magyar állam elvétve jutott olyan jelentős szerephez, amikor a kontinens hatalmi struktúrájában valós súllyal bírt. Nos, az Osztrák-Magyar Monarchia időszaka, a boldog békeidők korszaka a magyar történelem ilyen ritka pillanata volt. A pénzbőség a lehetőségek hazájává változtatta az addig koldussorsba taszított Magyarországot. A különböző nemzetiségekből álló, a népek olvasztótégelyeként prosperáló Budapesten görög, örmény és zsidó kereskedők töltötték meg élettel a piacot, sváb, cipszer és magyar mesteremberek árulták manufakturális minőséggel készített portékáikat, de tótok, rácok, románok és még egy tucatnyi nemzetiség élt és dolgozott itt egymás mellett békében, s a másiktól tanulva váltak egymás hasznára. Ennek a feudalizmusnak végleg búcsút intő kapitalista korszaknak a termékei voltak a hétköznapoknak, az akkori jelennek készülő alkalmazott művészi remekművek, a plakátok.

__wf_reserved_inherit

A régvolt emberi világ olykor hiányos, szakadozott emlékei a plakátok, közös múltunk kopottas falragaszai, régről jövő, cseppet sem aktuális üzenetekkel, mégis megérinti az ember lelkét, szellemét egyaránt. A plakát időutazást jelent: utazást abba a korba, ahonnan az üzenet a plakátokon keresztül még ugyanolyan elevenen érkezik, mint ahogyan nagyanyáink, s nagyapáink idejében. Magunk elé képzelhetjük a Lánchídról leforduló omnibuszt, a cilinderes férfiakat és kalapos-napernyős-csipkeruhás hölgyeket, ahogyan tipegve igyekeznek a Krisztinaváros Horváth-kertje felé, vagy a Várnegyedben a Szent György tér irányába, a modern és kényelmes siklóhoz. Megelevenedik a mainál jóval díszesebb budavári utcácskák konflisokkal tűzdelt képe és már-már hallatszik a Halászbástyából a várost szemlélő, lenyűgözött külföldi arisztokrata vendégek, s a Monarchia idegenajkú kereskedő polgárainak, Európa egyik legszebb látképétől elaléló moraja. Itt járnak-kelnek körülöttünk ugyanazok a régimódi emberek, pedig csak ránézünk egy véletlenül, s csodával határos módon egyben maradt plakátra és becsukjuk a szemünk. Mert a plakát valóban az élet művészete, egy ízig-vérig alkalmazott művészet, amelynek üzenete általában a pillanatnak, a száz éve élt vásárlóknak – modern fogyasztóinak – szól, de művészi megjelenítése, a festőművész-grafikus igényessége okán mégis az örökkévalóságnak készül.

– írtuk az MNG Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás beharangozójában, amikor még mi sem láthattuk a tárlatot. No, de most elmentünk és régen voltunk ennyire lenyűgözve. A helyszíni riport lehetne nagyon hosszú, bakafántos kritika, de mi nem okoskodni szeretnénk, hanem azt, ha minél többen elmennének a kiállításra, mert ez tényleg egy fantasztikus program. Sokkal több, mint amit gondoltunk volna elsőre.

__wf_reserved_inherit

A tárlaton a műfaj legnagyobbjai, Alfons Mucha, Gustav Klimt, Henri de Toulouse-Lautrec, Koloman Moser és mások mellett megismerhetjük többek között Rippl-Rónai József, Vaszary János, Ferenczy Károly, Faragó Géz vagy éppen Bíró Mihály plakátművészetét azon az összesen mintegy 120 plakáton keresztül, amelyet a gondos kezek és hozzáértő szemek válogattak össze, hogy bemutassák a képzőművészetek szerelmeseinek a szecessziót. Legutoljára az Art Deco Budapest – Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című MNG-s kiállítást szerettük ilyen nagyon. Szóval, mindenkinek ajánljuk, de beszéljenek helyettünk a képek.

__wf_reserved_inherit
Plakátterv és plakát (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
A humor (Fotó: NagyonVár)

__wf_reserved_inherit
„Nem falragaszok, hanem igazi remekművek” – ötlött belém a képek láttán (Fotó: NagyonVár)

__wf_reserved_inherit
„Csak” egy pezsgő reklám (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy? (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Egy remekmű (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Szerelemplakát (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Állatkerti reklámok (Fotó: NagyonVár)

__wf_reserved_inherit
A kép címe lehetne ez is: Az elmaradt randevú (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Az egyik legnagyobb plaktáművész (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Tárgykultura (Fotó: MNG)
__wf_reserved_inherit
A festő és plakátja (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Enteriör (Fotó: MNG)
__wf_reserved_inherit
Egy zseniális remekmű (Fotó: NagyonVár)
__wf_reserved_inherit
Az art nouveau (Fotó: MNG)

Kapcsolódó cikkeink