„Nem falragaszok, hanem igazi remekművek” - az év legjobb kiállításán jártunk az MNG-ben

„Nem falragaszok, hanem igazi remekművek” - az év legjobb kiállításán jártunk az MNG-ben

Túlzás nélkül állítjuk, hogy a Magyar Nemzeti Galéria legújabb időszaki kiállítása feltehetően az egész 2025. év legnagyszerűbb magyar képzőművészeti kiállítása lesz. A századforduló Magyarországa hazánk egyik legsikeresebb korszaka volt, a Monarchia „második fővárosaként”, a Bécshez rohamléptekkel felfejlődő, s az egyhangú osztrák városnál jóval izgalmasabb, sokszínűbb Budapest - egy kis túlzással élve - hasonlóan eleven, nyüzsgő, s élettel telt világvárossá lett, mint Berlin, Párizs vagy éppen New York. Nos, e büszke korszak kicsúcsosodása volt a képzőművészetekben a magyar népi kultúrát még gyökereiben őrző, de már az európai kulturális vérkeringésbe bekapcsolódó és onnan merítő magyar szecesszió. A plakátokon, tárgyakon bemutatott kiállítás bennünket lenyűgözött.

A magyar nemzet ritkán volt olyan helyzetben, amikor a politikum döntései alapjaiban határozták meg az európai politikai viszonyokat. A magyar állam elvétve jutott olyan jelentős szerephez, amikor a kontinens hatalmi struktúrájában valós súllyal bírt. Nos, az Osztrák-Magyar Monarchia időszaka, a boldog békeidők korszaka a magyar történelem ilyen ritka pillanata volt. A pénzbőség a lehetőségek hazájává változtatta az addig koldussorsba taszított Magyarországot. A különböző nemzetiségekből álló, a népek olvasztótégelyeként prosperáló Budapesten görög, örmény és zsidó kereskedők töltötték meg élettel a piacot, sváb, cipszer és magyar mesteremberek árulták manufakturális minőséggel készített portékáikat, de tótok, rácok, románok és még egy tucatnyi nemzetiség élt és dolgozott itt egymás mellett békében, s a másiktól tanulva váltak egymás hasznára. Ennek a feudalizmusnak végleg búcsút intő kapitalista korszaknak a termékei voltak a hétköznapoknak, az akkori jelennek készülő alkalmazott művészi remekművek, a plakátok.

A régvolt emberi világ olykor hiányos, szakadozott emlékei a plakátok, közös múltunk kopottas falragaszai, régről jövő, cseppet sem aktuális üzenetekkel, mégis megérinti az ember lelkét, szellemét egyaránt. A plakát időutazást jelent: utazást abba a korba, ahonnan az üzenet a plakátokon keresztül még ugyanolyan elevenen érkezik, mint ahogyan nagyanyáink, s nagyapáink idejében. Magunk elé képzelhetjük a Lánchídról leforduló omnibuszt, a cilinderes férfiakat és kalapos-napernyős-csipkeruhás hölgyeket, ahogyan tipegve igyekeznek a Krisztinaváros Horváth-kertje felé, vagy a Várnegyedben a Szent György tér irányába, a modern és kényelmes siklóhoz. Megelevenedik a mainál jóval díszesebb budavári utcácskák konflisokkal tűzdelt képe és már-már hallatszik a Halászbástyából a várost szemlélő, lenyűgözött külföldi arisztokrata vendégek, s a Monarchia idegenajkú kereskedő polgárainak, Európa egyik legszebb látképétől elaléló moraja. Itt járnak-kelnek körülöttünk ugyanazok a régimódi emberek, pedig csak ránézünk egy véletlenül, s csodával határos módon egyben maradt plakátra és becsukjuk a szemünk. Mert a plakát valóban az élet művészete, egy ízig-vérig alkalmazott művészet, amelynek üzenete általában a pillanatnak, a száz éve élt vásárlóknak – modern fogyasztóinak - szól, de művészi megjelenítése, a festőművész-grafikus igényessége okán mégis az örökkévalóságnak készül.

- írtuk az MNG Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) című kiállítás beharangozójában, amikor még mi sem láthattuk a tárlatot. No, de most elmentünk és régen voltunk ennyire lenyűgözve. A helyszíni riport lehetne nagyon hosszú, bakafántos kritika, de mi nem okoskodni szeretnénk, hanem azt, ha minél többen elmennének a kiállításra, mert ez tényleg egy fantasztikus program. Sokkal több, mint amit gondoltunk volna elsőre.

A tárlaton a műfaj legnagyobbjai, Alfons Mucha, Gustav Klimt, Henri de Toulouse-Lautrec, Koloman Moser és mások mellett megismerhetjük többek között Rippl-Rónai József, Vaszary János, Ferenczy Károly, Faragó Géz vagy éppen Bíró Mihály plakátművészetét azon az összesen mintegy 120 plakáton keresztül, amelyet a gondos kezek és hozzáértő szemek válogattak össze, hogy bemutassák a képzőművészetek szerelmeseinek a szecessziót. Legutoljára az Art Deco Budapest – Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című MNG-s kiállítást szerettük ilyen nagyon. Szóval, mindenkinek ajánljuk, de beszéljenek helyettünk a képek.

Plakátterv és plakát (Fotó: NagyonVár)
A humor (Fotó: NagyonVár)

„Nem falragaszok, hanem igazi remekművek” - ötlött belém a képek láttán (Fotó: NagyonVár)

"Csak" egy pezsgő reklám (Fotó: NagyonVár)
Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy? (Fotó: NagyonVár)
Egy remekmű (Fotó: NagyonVár)
Szerelemplakát (Fotó: NagyonVár)
Állatkerti reklámok (Fotó: NagyonVár)

A kép címe lehetne ez is: Az elmaradt randevú (Fotó: NagyonVár)
Az egyik legnagyobb plaktáművész (Fotó: NagyonVár)
Tárgykultura (Fotó: MNG)
A festő és plakátja (Fotó: NagyonVár)
Enteriör (Fotó: MNG)
Egy zseniális remekmű (Fotó: NagyonVár)
Az art nouveau (Fotó: MNG)
„Egy olasz Pesten” - az Első Magyar Festészeti Akadémia alapítóját bemutató időszaki kiállítás nyílik a BTM Vármúzeumban
„Egy olasz Pesten” - az Első Magyar Festészeti Akadémia alapítóját bemutató időszaki kiállítás nyílik a BTM Vármúzeumban

A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeuma időszaki kiállítással tiszteleg Marastoni Jakab emléke előtt, aki a XIX. századi hazai festészet meghatározó alakja volt. Az itáliai származású festőmestert József nádor hívta még 1834-ben Bécsből Pozsonyba, majd rá két évre már Pestre, ahol 1846-ban megalapította az Első Magyar Festészeti Akadémiát. Ez az intézmény a hazai festőművészképzés egyik fontos helyszíne volt, olyan tanítványokkal többek között, mint Lotz Károly, Zichy Mihály, illetve Szemlér Mihály.

"Ulpius Évától Esti Kornélig" - jelentkezz most a nyár utolsó NagyonVár-kultúrtörténeti sétájára!
"Ulpius Évától Esti Kornélig" - jelentkezz most a nyár utolsó NagyonVár-kultúrtörténeti sétájára!

Szerkesztőségünk Csapó Csaba történésszel közösen kalauzolja végig a programra jelentkezőket az Ulpius-háztól indulva a budavári polgárvároson át egészen az egykori Philadelphia Kávéházig. Akik velünk tartanak, azok többek között megtudhatják, hogy kik voltak a valóságban az Ulpius-testvérek, ki állta Tóth Árpád esküvői számláját, hol lakott a magyar irodalom valaha élt legnagyobb mecénása, miért vált Török Sophie és Babits Ildikó halálos ellenséggé, mit gondolt Márai a szétbombázott Mikó utcai lakása láttán, hol állt a Kosztolányi-ház, kiknek volt a múzsája Kozmutza Flóra, mely hírességekkel élt Szabó Dezső közös albérletben és persze, hogy rajta kívül még kik voltak a Philadelphia Kávéház legismertebb vendégei. Gyere el június 28-án és légy részese egy izgalmas és tartalmas budavári sétának!

Márain keresztül az ehető virágokon át a halálos tavaszig –várkerületi kultúrprogramok júniusban
Márain keresztül az ehető virágokon át a halálos tavaszig –várkerületi kultúrprogramok júniusban

A budai várkerület mindig is a magyar kultúra egyik bölcsője volt. Kultúra terén pedig ma is példaértékű programokkal várja a szépségre, katarzisra, illetve tudásra vágyó embereket. Nem véletlen, hogy az ilyen típusú rendezvényeknek otthont adó kulturális helyszínek száma is elég magas a picinyke területű kerülethez képest, hiszen a MáraiKult, a Virág Benedek Ház, a Jókai Anna Szalon, a Tér-Kép Galéria, a Vízivárosi Klub, a Borsos Miklós Emléklakás, illetve a Várnegyed Galéria mind-mind a fent említett nemes célt szolgálják. Júniusban is számtalan program várja a kikapcsolódásra vágyó és kultúrára szomjazó közönséget.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.