Látta mostanában belülről a Rác fürdőt? Így néz ki most! – exkluzív képek

Látta mostanában belülről a Rác fürdőt? Így néz ki most! – exkluzív képek

A Tabán területén található török kori fürdő, melyet a XIX. században a neves építész, Ybl Miklós tervei alapján építettek újjá, talán végre a sokéves jogvita után egyszer ismét megnyitja a nagyközönség előtt kapuit. Ennek apropóján néztük meg, hogy mi maradt Budapest egykori turisztikai desztinációjából, büszkeségéből.

Az egykori Rácz vagy mai nevén Rác fürdő a Gellérthegy és a Duna között húzódó területen, a Tabánban található gyógyhatású, meleg vizű hévizekre épült. Egyes kutatók szerint itt már feltehetően Zsigmond király idejében is állt valamiféle gyógyfürdő, mások Mátyás királyhoz kötik a létét, ami biztos, hogy a török hódoltság idején már állt itt fürdő és a néhány száz méterre lévő, mai Rudas is a helyén volt már. A törökök Kücsük Ilicának, vagyis „kis fürdőnek” nevezték. Az oszmán megszállók 1686-os kiűzését követően először a császári kamara, majd 1696-ban a később hatalmaskodásai miatt perbe fogott császárkapitány, Johann Karl Pergassi (Bergassi) tulajdonába került kvázi hadizsákmányként. Mai nevét a délvidékről a Duna mentén fel, észak felé vándorló rácokról, vagyis délszlávokról kapta; ugyanis "rácnak" ekkoriban nem csak az ortodox szerbeket hívták, hanem a katolikus délszlávokat is ezzel a névvel illették. A német nyelvű budai polgárság gyakorlatilag mindenkit így nevezett, aki nem magyarul vagy németül, hanem valamilyen szláv nyelven beszélt. Ezért is nevezték el a fürdőt később Raitzenbadnak. A források szerint a gyógyfürdő az 1752 Budán letelepedett Czagler Károlyhoz (Carolus vagy Karl Zagler) a sebész céhben is megtalálható felcserhez, illetve sebészhez, aki egész pontosan 1768-ban nyert polgárjogot Budán "fürdősként". Az is biztos, hogy a páviai születésű, Bécsben vizsgát tett katonaorvost 1778-ban a városi tanács egyes jegyzőkönyvei már, mint a Rudas-fürdő (Brackbad) bérlőjét említik.

1860-ban omoroviczai Heinrich Nepomuk János (1818-1888) orvosdoktor, a Ferenc József-rend lovagja vette meg a fürdőt, és komoly átalakítási munkálatokba fogott 1864-70 között. A tervezéssel és kivitelezéssel Ybl Miklóst (1814-1891) a magyar historikus építészet legnagyobb alakját bízta meg. A bécsi egyetemen orvosdoktori oklevelet nyert Heinrich János fürdőszakmai tervei szerint építették át később a Margit-szigeti, illetve a Baden-Badeni gyógyfürdőt, sőt a bécsi Römer-bad is az ő tervei szerint épült. 1890-ben a bűzös, szennyvizes Ördög-árkot is sikerült befedni. A fürdő gyakorlatilag ekkor élte virágkorát, még külön hintók is indultak a Belvárosból a fürdőhöz. Noha a mozgásszervi panaszokra számos orvos által javallott gyógyvíz jótékony hatását már messze földön ismerték, azonban magát a fürdőt csak jóval később, 1929-ben nyilvánították gyógyfürdővé. Az elaprózódott Heinrich-vagyont - amely közel két tucatnyi részre szállt át - végül az örökösök a Horthy-korszakban eladták Budapest székesfővárosnak. Ennek eredményeként 1931-ben, az államalapító fiának, Árpád-házi Szent Imre herceg halálának 900. évfordulója alkalmából pedig a fürdőt Szent Imre fürdőnek nevezték át. A fürdő, amit a budapestiek továbbra is csak Rácnak hívtak, a második világháborúban komoly találatokat kapott, a langyos medence kivételével szinte megsemmisült. A háború utáni felújítására csak a hatvanas évek elején került sor, majd ennek köszönhetően 1965-ben nyitotta meg ismét kapuit Rác fürdő néven. Az ekkor még sokszor építészetileg értéktelennek tekintett historizmusra nem igazán voltak tekintettel a felújítási munkálatok alatt, így a fürdő szinte alig őrzött meg valamit eredeti Ybl által tervezett formájából. Az autentikusnak nem igazán nevezhető közfürdő állapota a szocialista időszaktól kezdve folyamatosan romlott, majd magánkézbe került. 2002 bezárták, felújították, de sajnos bonyolult jogviták miatt lassan másfél évtizede a közönségtől elzárva áll. Most elvileg van rá esély, hogy újra kinyit, ennek apropóján jártunk az épületben. Még a siralmas állapotok mellett is látszik, hogy ez a fürdő egy csoda és bűn, hogy zárva van…

De nézzék csak a képeket!

Ma 100 éve született a magyar származású színészlegenda, Tony Curtis
Ma 100 éve született a magyar származású színészlegenda, Tony Curtis

"Nagy volt a nyüzsgés tegnap a Hiltonban rendezett fogadáson... A díszvendég persze a világsztár volt: Tony Curtis, aki ezúttal Michelle-t egészen fiatal és kimondottan gyönyörű barátnőjét, meg hat gyermekének egyikét, a színésznő Kellyt is magával hozta." - írták 1988. júniusában az Esti Hírlap hasábjain, a hollywoodi színészlegenda hazalátogatásának alkalmával, aki őszintén vallotta magáénak ősei magyar-zsidó gyökereit. Ekkor mesélte el, hogy a magyar nyelvet gyermekkorában valami varázslatnak, mély titkok hordozójának hitte, amit csak az ő szorosabb környezete, szülei és testvérei ismertek. A 100 éve született színészlegendára emlékezünk.

„Nem tudom én, hisz május volna most is…” - Ady Endre Hideg május című versével várjuk a tavaszt
„Nem tudom én, hisz május volna most is…” - Ady Endre Hideg május című versével várjuk a tavaszt

Ady budai dorbézolásai alatt a krisztinavárosi Philadelphiába vagy az Alkotás úti Délivasút Kávéházba járt. Előbbibe barátja, Szabó Dezső invitálására jött, s a költő meg is szerette a Horváth-kert melletti kávéházat. De más is kötötte ide, az I. kerülethez az egyik legnagyobb magyar költőt. Nézzék csak!

Ezen a napon született a színek mestere, Rippl-Rónai József
Ezen a napon született a színek mestere, Rippl-Rónai József

Jellegzetesen dekoratív, sokszor rikító színekkel festett, poentírozó technikával készült képei szinte messziről felismerhetőek. Szecesszióba hajló impresszionista stílusa leginkább posztimpresszionistának lehet nevezni. Egyedi, különleges pontozásos technikáját nevezzük kukoricás stílusnak. A rendkívül termékeny festőművész alkotásainak számos darabja itt, a Budavári Palotában működő MNG-ben található.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.