
Egy kétségbeesett túlélési kísérlet, amelyben civilek ezrei haltak meg
1944. december 26-án zárult be az szovjetek ostromgyűrűje Budapest körül. Innentől kezdve 51 napon át tartott Budapest ostroma. Az irtózatos pusztítás városunk testén beforratlan seb maradt. Az orosz megszállóktól rettegő lakosság egy része úgy döntött, hogy a Budán, illetve a Várban ragadt német és magyar katonákat követve megpróbál kijutni a kelepcéből. Az alábbi cikk azokról az ártatlan áldozatokról szól, akik ezt az utat választották. Emlékezzünk rájuk kegyelettel!
A vörös hadsereg 1944 szentestéjén tört be Budára, majd december 26-ra bezárult a magyar főváros körüli szovjet ostromgyűrű, Budapest az irtózatos túlerővel szemben védhetetlenné vált. Ma már teljesen esztelen vállalkozásnak tűnhet az, amit akkor emberek ezrei - utolsó reménysugárként - választottak. Egyik legmélyebb nemzeti traumánk, hogy a szovjetek által ekkor és itt elkövetett emberiesség elleni bűncselekményekről egészen a rendszerváltásig nem volt szabad nyilvánosan beszélni, azok mindaddig feldolgozatlanok és örökre megtorolatlanok maradtak. Ennek a traumának része a kitörés is, az a kétségbeesett túlélési kísérlet, amiben magyar civilek ezrei haltak meg.
Az is igaz, hogy a Vörös Hadsereg által a civil lakosság ellen követett bűncselekményei csak ekkor kezdődtek igazán. A felfegyverzett szovjet horda a tiltó parancsok ellenére nem csupán fosztogatott, de nők százezreit erőszakolták meg és több tízezer polgári lakost gyilkoltak le. Szörnyű belegondolni azokba az esetekbe, amikor magyar férfiak ezreit választottak le szándékosan „málenkij robottal” mutatós feleségeikről, akiket aztán szinte gyermekeik szeme láttára erőszakolnak meg a szovjet hordák csoportosan.
Akik Budapesten szorultak az ostrom idejében, heteken át aszalódtak az ostromlott város pincéiben, és végigélték egy nagyváros pusztulásának minden irtózatát.
- írta naplójában Márai Sándor (1900-1989).

Kinek van mersze pálcát törni ezen emberek felett, akik végig élték azt az emberpróbáló és idegőrlő szörnyűséget, amibe honfitársaink ezrei őrültek bele? S azok felett, akiknek a két hónapos ostrom után már nem maradt erejük a „felszabadító” ellenséggel, a hódítókkal történő „találkozásra”.
A sokáig tabutémaként kezelt hadműveletről nem véletlenül hallgattak a rendszerváltás előtt hatalmon lévő elvtársak marxista-leninista tankönyveikben, ugyanis a kommunizmusban „felszabadító” szövetségeseknek titulált vörös hadsereg katonái olyan kegyetlenséggel és kíméletlenséggel mészárolták le a halálos szorításból kitörni próbáló magyar lakosságot, amilyenre a világtörténelemben is csak ritkán akad példa. Jó lenne, ha a kitörésre történő emlékezés nem lenne ennyire átpolitizálva, legalábbis a józan ész alapján ezt követelné meg az életüket vagy szeretteiket elvesztő ártatlan civilek iránti kegyelet. Felfogni sem tudjuk, hogy milyen traumatikus hatása volt az embertelen pusztításnak a túlélőkre.

A magyar főváros ostroma a második világháború öt legvéresebb város ostromához tartozott.
- írja Ungváry Krisztián Utak a Senkiföldjén- Kitörés 1945 című kötetében. A történész azzal folytatja megállapítását, hogy „ennek ellenére Budapest ostroma alig van jelen a nemzetközi tudományos élet horizontján.”
A budapesti védősereg kitörési kísérlete közel 20.000 ember halálát jelentette a hadművelet 3-5 napja alatt.
- tudhatjuk meg az említett kötetből.
A kitörésben való részvételnek elsősorban nem elvont ideológiai okai voltak- a túlélés ösztöne volt meghatározó.
- írja a szerző.

A Budán hadifogságba került magyarok közül közel ötszáz fő volt, aki később hadifogságban halt meg. Sokan eleve öngyilkos próbálkozásnak írják le a kitörési kísérletet, ennek azonban ellentmond, hogy a hadművelet során menekülők közül végül több százan elérték az akkor általuk mentsvárnak tekintett német állásokat.

A magyar történelemben mindig jelentős szerepet játszott Szent István emlékezete. Szent István emlékezetében pedig mindig fontos szerep jutott a Budai Várnak. Már csak azért is, mert a hagyományos augusztus 20-i Szent Jobb körmeneteket valójában mindig itt a Várnegyedben tartották. De mióta és hogyan is ünneplik a magyarok Szent Istvánt? És miért pont augusztus 20-án van Szent Istvánt napja? Hogyan változott az ünnep az évszázadok alatt? Mióta van tűzijáték? Ezekre a kérdésekre is próbálunk válaszolni az alábbi cikkben!

A magyar könnyűzene ikonikus fővárosi helyszínén, az I. kerületi Tabánban idén is a magyar pop- és rocktörténet egykori nagyágyúi hozzák el a több napon át tartó fesztiválhangulatot. A Szent István Naphoz kapcsolódó Retro Tabán koncertsorozat még ma és holnap is igazi hazai legendákkal szórakoztatja a nagyérdeműt. A nosztalgikus életérzés, illetve a retró élmény biztosan garantált!

1887-ben éppen ezen a napon, augusztus 17-én született meg a Habsburg–Lotaringiai-ház sarja, IV. Károly (1887-1922), az utolsó magyar király, akit 1916-ban hitvesével, Bourbon-Pármai Zitával (1892-1989) együtt a Budavári Nagyboldogasszony-templomban koronáztak meg. Ekkor még senki sem sejthette, hogy a tragikus sorsú uralkodót megfosztják trónjától, s Horthy segítségével Portugáliába száműzik Magyarországról, ahol meghalt. Karmikus, de mindenképpen a sors fintora, hogy egy világháborúval később a kormányzót szintén Portugáliába száműzik, ahonnan már csak halála után térhet vissza Magyarországra.